Niet alleen in Amerika wordt Instagram veel gebruikt, ook in Nederland vinden steeds meer mensen (en bedrijven!) de weg naar dit leuke social network. Ik heb al eerder aandacht besteed aan Instagram, met mijn 30 tips voor meer plezier op Instagram en door het delen van mijn Instagram fouten. Laatst las ik een interessant artikel op socialmediatoday.com. Ze hadden het over het ontrafelen van de Instagram-code: hoe je op een strategische manier meer volgers kan krijgen en (wat mij betreft nog belangrijker) meer engagement van en met je volgers. Hoe krijg je meer binding met je volgers en zorg je ervoor dat ze je foto’s ook echt gaan liken, reageren en jouw account aan andere mensen aanbevelen?
Ze gebruikten daarvoor de infographic die door Dan Zarella is gemaakt. Volgens Zarella is visuele content (oftewel foto’s en video etc.) de toekomst op social media. Om de infographic te maken, bestudeerde hij 1.494.175 foto’s (wow…) van 538.270 Instagram gebruikers. Uit die bulk aan data analyseerde hij wat wel en niet werkt op dit visuele social platform.
En dat levert een hoop handige tips op! De infographic en het artikel van socialmediatoday.com geven een interessant inkijkje in het gebruik van Instagram. De tips zijn hartstikke nuttig, dus ik heb de essentie ervan vertaald in dit artikel, aangevuld met nog wat eigen info die ik uit de infographic heb gehaald.
Yes, informatie is de sleutel! Dus, gebruik hashtags, tag de mensen in de foto, geef de locatie waar de foto genomen is en vertel het verhaal achter de foto in het bijschrift. Want, zegt de infographic, mensen hebben context nodig. Hoe meer info je geeft, hoe meer mensen de foto zullen liken.
En waar ik in mijn artikel ‘mijn Instagram fouten waar jij ook van kan leren’ nog zeg dat je niet teveel hashtags moet gebruiken, zegt deze infographic het tegenovergestelde. Je kan bij Instagram max 30 hashtags neerzetten, dus ga helemaal los.
Als je wil dat mensen je foto liken, geef ze dan een reden om dat te doen. Als je meer reacties op je foto’s wil, stel dan een vraag. Captions waarin het woord ‘like’ voorkomt, krijgen meer likes, net als het gebruik van het woord ‘comment’ ook echt meer reacties lijkt op te leveren. Dus: wees direct in je tekst, praat tegen je volgers alsof ze voor je neus zitten. Je zal verbaasd zijn hoeveel reactie je krijgt.
Foto’s met gezichten en waar veel gebeurt hebben meer engagement, dus wees niet bang om een mooie foto te posten met een gezicht, of waarin mensen dingen doen. Natuurfoto’s en architectuur doen het natuurlijk ook goed in hun niche, maar een manier op je achterban een beetje op te peppen is door meer energie in je foto’s te krijgen. En dat kan als je de energie van mensen fotografeert.
Lichte foto’s lijken het beter te doen op Instagram dan donkere foto’s. Grappig genoeg krijgen foto’s zonder filter de meeste likes. Wat betreft de filters kan je het beste gaan voor Willow, Valencia of Sierra, want die krijgen daarna de meeste likes. Apollo en Gotham zijn de no go’s, want er zijn beduidend minder mensen die bij gebruik van die filters op het like hartje klikken.
Ook de kleuren een beetje vervagen werkt goed (gebruik bijvoorbeeld Snapseed of VSCOcam om de saturation een beetje minder te maken, maar dat kan ook direct in Instagram als je daar toch al in bezig bent)
Al met al een hoop handige info over het krijgen van meer volgers en engagement op Instagram. Ik ga een flink aantal van deze tips zeker toepassen!
Wil je meer weten over dit onderwerp? Lees dan hier het originele artikel op socialmediatoday.com. En check vooral de infographic hieronder.